fredag 24 maj 2013

Anger management-mamman & katt-lattemamman.

Gotlandskaninhonan Hjärdhems Jessica har igår nedkommit med minst sju bäbisar. Hon visade väldigt tydligt att hon inte ville att vi skulle pilla på dem, så jag bad C bära iväg henne lite så jag bara kunde kolla så där inte var några döingar. Allt verkade bra, varmt och mjukt och kravligt i bolådan precis som det ska vara.

Det är Pansar som är pappa till kullen, så Jessica är en ensamstående mamma med änkepension. Ungarna kommer INTE att säljas, de är vikta som köttkaniner allihop redan nu med tanke på Pansars aggressivitetsproblem. Lite issues där. Det hindrar dem dock inte från att vara fruktansvärt söta. Och troligtvis fruktansvärt goda.

Silkeshönan som ligger på CCL-ägg har två kyllingar under sig nu. Skitsöta, verkar pigga och friska. Hon ligger och snackar och snackar och snackar med dem, det är så fint att se. Jag ska gå ut och göra rent till henne alldeles snart, men innan dess måste jag storstäda köket och det tänker jag först göra allt jag kan för att skjuta upp.

En av kattungarna har öppnat ögonen. Det är den tjockaste i kullen, vet inte om det finns något sammanhang där. Katten lägger upp mammalivet rätt fint, om hon inte ligger och boppar bäbisarna i lådan så ligger hon i solen och jäser. Det kan hon väl få göra, men nu har vi för första gången med egna ögon sett möss i ladan, så jag får nog ta ett snack med henne om hur lång föräldraledighet hon tänkte ta egentligen.

På tal om föräldraledighet så är barnet sjukt igen. Förkyld, ont i halsen och feber. Visst tycker jag synd om honom, men det är faktiskt ljuvligt att ha ett litet trött barn som bara vill ligga i soffan som omväxling till hans vanliga life in the fast lane.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar