måndag 23 november 2015

Snow snow go away, come again another day eller helst inte nånsin faktiskt.

Det är sju minusgrader ute idag och ungefär tre centimeter snö på marken. Igår var det nån liten plusgrad vilket innebär att det dessutom är väldigt halt ute. I vanlig ordning är jag helt oförberedd på vintern, jag förnekar hela året att det ens ska bli nån vinter, jag tänker att vi bor ju faktiskt i Skåne och det kanske inte blir nån snö alls i år och sen blir jag lika psykbruten varje gång det snöar. I vilket fall fanns det ingen isskrapa i bilen i morse när jag skulle köra M till skolbussen. Eftersom vi alltid är ute i sista sekunden fick jag smäcka upp värmen på högsta och börja köra lite försiktigt men efter tjugo meter fick jag stanna och försöka skrapa med instruktionsboken som var det enda som fanns i handsfacket för jag såg verkligen INGENTING. Det gick sådär så jag svor hela vägen till busstoppet istället och M var alldeles vit i ansiktet när vi sladdade fram på grusvägen med mig hopkrupen över ratten för att försöka se ut genom den isfria nedersta decimetern av framrutan. Dödsångest hela kilometern.

Självklart var det Cs fel, han borde ju sett till att det fanns en isskrapa i bilen. Det är sånt män ska ta ansvar för. Mvh, Feminist När Det Passar. Den första snön föll i alla fall när jag och tre andra lika bedårande ladies satt i den ljusslingepyntade badtunnan i fyrtiogradigt vatten mitt i natten och drack rosa bubbel så tajmingen kunde jag inte gnälla på, det var ganska magiskt. Jag hade nämligen en klassisk tjejkväll här i helgen vilket innebar att C och M inte fick vara på nedanvåningen alls (förutom när C skulle ut och elda i tunnan åt oss) utan fick äta tacos och titta på film på Ms rum medan jag och de tre bedårande åt moussaka och drack rödvin i matrummet. Det var ytterst trevligt och sällskapet åkte inte hem förrän kvart i två så dagen efter var jag lite lite mör.

Annars då? Jodå, vi hann med Ms åttonde födelsedagskalas i ladan innan kylan slog till på allvar, det var det roligaste kalas jag nånsin varit på. M ville ha monsterkalas så alla var utklädda (jag var en svart katt dvs nos och morrhår påritade med eyeliner och kattöron fasttejpade på ett diadem) och C sminkades av sin hängivna hustru till zombie. M själv var ett spöke: Två hål i ett gammalt påslakan och han var skitnöjd. Ladan smyckades med halloweenpynt och halloweengodis (köpt till halva priset så där snart efter Allhelgona, bra planerat, va?!) och en massa ballonger och ljusslingor. Det blev jättebra, vi ska nog ha fest där ute flera gånger.

I förra veckan gick en av mina drömmar i uppfyllelse och till sommaren, om allt går som det ska, kommer jag att kunna ticka av en post på min bucketlista, nämligen att hålla egna bin. Jag har nämligen börjat på biodlarkurs och jag blir så uppspelt varje gång jag tänker på det så jag kan smälla av! Jag och min fina kompis Malin anmälde oss för rätt länge sen till en kurs i Broby och äntligen blev den av. Kursledaren är en fantastisk liten farbror som heter nåt annat men kallas för "Daggen" fast jag kallar honom "Gadden" men bara tyst i mitt huvud. Han är väldigt Östra Göingsk och använder en massa ord som knappt finns på riktigt och som kanske inte är helt ok att använda bland folk, som "tattarbin". Varannan vecka över vintern ska vi träffas och lära oss teorin och till våren får vi hänga så mycket vi vill i Östra Göinges biodlarförenings bigård och lära oss praktiken och sen är vi mer eller mindre diplomerade biodlare fast jag tror inte vi får diplom. Jag kanske gör ett eget.

Nä, nu ska jag plugga matte och sen kommer C och alla barnen snart hem från affären, förhoppningsvis med tårta så vi kan fira att tvillingarna fyller åtta månader idag. Åh som tiden flyger. De kan stå upp utan att hålla i sig nu, i typ tio sekunder innan de dimper på gumparna, och S kan krypa, eller mer typ hasa sig fram. Hon har sagt "mamma" också flera gånger men det kan vara rena turen. Eller så älskar hon mig mest i hela världen vilket kanske känns mest troligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar