måndag 30 juli 2012

Nybakat bröd & höns på flykt.

Det enda som är bra med regniga dagar är att man faktiskt får lite gjort inomhus när man inte blir distraherad av möjligheten att ligga i en solstol och jäsa tio timmar i sträck. Igår målade vi matrummet och köket, idag har jag meckat bröd.

Jag är inte mycket för såna där komplexa bröd som ska jäsa eller som kräver surdeg och annat som förutsätter att man har nån form av framförhållning, så jag brukar köra med fillimpor. Man slänger i lite frön och vad mjölsorter man har i skåpet, och vips så luktar köket ljuvligt och barnet tuggar nyttig macka istället för den kulinariska höjdpunkten ICAs billigaste rostebröd. Idag körde jag på dinkelmjöl, lin- och solrosfrön och pumpakärnor, vetegroddar och bitar av äpple och torkade aprikoser. Resultatet blev detta:


Omnomnom liksom.


Äppelskrabborna och lite gurka tänkte jag sen att vi kunde låta hönsen snaska på, så jag och barnet travade ner i trädgården och gladde fjäderfäna. Men inte nog där...barnet ville hålla en kyckling. Okej, sa jag och gav mig in i rastgården MED DÖRREN ÖPPEN BAKOM MIG! Fail! Gissa hur många kycklingar barnet fick hålla, och gissa hur många höns som är kvar i rastgården? Precis.

Suck. Hoppas Obama fixar hem flocken innan det är dags för räven att handla kvällsmat.

2 kommentarer:

  1. Ni kan få köpa Rocky, han e till salu nu!! D-ponny t dig!! En shettis t M kan vi nog oxå fixa om det kniper!! ;))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ÅH fresta mig inte!! Kan vi ha tre djur som heter Rocky är frågan bara..? :D

      Radera