tisdag 31 juli 2012

Skörd i tid och otid.

Hittills har vi varit ganska duktiga på att ta tillvara på vad som växer i trädgården. Fläderbuskarna har gett upphov till typ 20 liter flädersaft och vinbärsbuskarna har blivit gelé (med rätt mycket frön i, jag tröttnade på att försöka sila genom en bakduk och knödde det genom ett litet durkslag istället vilket gick sådär bra), päronen har blivit päronpajer och massa godis till kaniner, råttor och höns.

Men nu börjar det spåra ur. Päronen är PYTTEsmå och SKITmånga och jag hinner inte med. Förra veckan krattade jag päron tills jag fick en blåsa på högerhanden som fortfarande gör extremt ont och varje gång jag överhuvudtaget använder handen går den upp igen (AAAHHH i-landsproblemet!!) men en halv dag senare såg trädgården lika nerlusad ut igen.


Sargad hand med halvläkt blåsa.


Kan man göra saft på päron? Kan man isåfall använda även PYTTEsmå päron som är för små för att kärnas och klyftas och som i de flesta fall redan är tuggade på av div. fåglar, en liten hund och tjugotusen insekter? Är det extremt lätt och icke-krävande, för annars blir jag bara ledsen innan det är färdigt?

Snälla Bullen hjälp. Kram, frustrerad tjej med frukt-issues.


2 kommentarer:

  1. Vi har en juicepress som man kan slänga ner päronen i. Det är ju färskvara så du kanske får kisset att lukta päron om du dricker allt :). Kan ju vara värt är prova?

    SvaraRadera
  2. Ja! Päronluktande kiss ftw! Kan man köra plommon i den också, för nu börjar det otyget mogna med..?

    SvaraRadera