torsdag 20 september 2012

Bäbisarna.

Som ni kanske har förstått från tidigare inlägg så sker det rätt mycket förökning här på gården. Kaniner är ju kaniner och beter sig därför som kaniner, och tydligen är hönsen också rätt mycket som kaniner, fast vi äter ju upp deras avkomma innan den egentligen ens hinner in i fosterstadiet. Men på sistone har förökandet (och brist på impulskontroll hos både mig och C) lett till en hel del nya små invånare på gården, och jag tänkte presentera dem här, för de är faktiskt så söta (i de flesta fallen) att de förtjänar ett eget inlägg.


Det började med att Dumbo och Fluffy smygfödde sina småpluttar djupt inne i bolådorna utan att ha boat innan och därmed förvirrat oss totalt. Man kan ju bli helt knäckt av mindre. Jag var övertygad om att parningen inte tagit på Fluffy, och Dumbo var ju inte ens legitimt parad, hon hade ju bara levt i det vilda i ett par veckor, så vi misstänkte att hon nog inte hade bevarat sig vit som snö. Men hej hopp, jag kom hem från en jobbresa och frågade C om det kommit några bäbisar när jag varit borta.
"Näää" sa C, "det blir nog inget där." Åh så trist. Men jag gick ut för att säga hej till flickorna och öppnade dörren till Fluffsans bolåda, och där hittade jag dessa:


Små snoppar! Små nakna rosa snoppar med öron! Åååååh så söta de är! En titt i Dumbos bolåda avslöjade att hon också fött, men hennes var lite större och hade redan lite päls på gång.

Nu, tre veckor senare, ser Dumbos bäbisar ut såhär:


Hon fick åtta bäbisar, men Dumbo har inte varit en suverän mamma, tyvärr. Hon har inte helt haft koll på det där med att se till att pluttarna inte blev för kalla. Tre ljuvliga små gryn återstår (leveransklara sista veckan i oktober tidigast, ifall nån blir kär...).

Fluffy klarade uppdraget bättre, hon fick sex små liv och hittills lever de och frodas. Här kommer en inte jättebra bild på de små kottarna, mer eller mindre vita allihop.


Som om detta inte vore nog så skaffade C sig en ny bästis, närmare bestämt killen som hyr en av maskinhallarna. Lång story kort, killen har en massa duvor, tyckte att vi kunde få några (för vi har ju inte fullt upp som det är...) och vips bor det fyra irakiska tumlare i vår f.d. hönsgård, som sedan hönsen flyttat in i korvvagnen (det är ett helt eget inlägg) numera heter "voljären". Riktiga snyggingar är de!


Men redan innan dessa duvorna ormade sig in i våra liv hade jag fått ett litet sug på att ersätta Albin Den Vita Skrotduvan. Jag har fått kontakt med en kvinna i Malmö som föder upp indiska påfågelduvor, och hon hade ett ägg på kläckning. Så den 13 september kläcktes denne lille...eh...snyggingen...


...som faktiskt så småningom kommer att bli så här stilig:

Inte min bild, jag lånar bara!

Det kan man inte tro just nu. Men det är ett faktum. Och nästa torsdag hämtar jag, från ännu en uppfödare (en trevlig äldre ungersk man från Helsingborg), två kompisar till honom. Sen ska jag föda upp påfågelduvor också. Underbart.

Men det närmsta projektet är att Dixies nya fruar ska flytta in, tillsammans med sex små guldvita millefleur-bäbisar samt att blommehönorna ska flytta till nya hem. Sen ska vi koncentrera oss på dvärgbrahmor och millefleur och kanske silkeshöns till nästa säsong. Och kaniner såklart, och duvorna som sagt. Det blir strålande, ska ni se! 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar