måndag 24 september 2012

Tusenblommor & spontanvaktlar.


Titta, nu är de här!

                                                                 
Mina alldeles egna små hjärtepluttar! Sex ljuvliga pyttiga millefleur/sabelpootbäbisar (har fortfarande inte bestämt mig för om jag säger "millefleur" eller "sabelpoot") bor i en papplåda under en värmelampa i förrådet. Det luktar kyckling i hela hallen, och för er som inte vet hur kyckling luktar så kan jag informera er: det luktar hönsbajs och förruttnelse. En ljuvlig doft, med andra ord..

Vi körde hela vägen till Kvarnby för dessa små liven, minst HUNDRA mil kändes det som, tur att vi har en iPhone att muta barnet med, annars hade ingen överlevt färden. En ljuvlig farbror som heter Rolf har fått utstå mina mer och mer desperata telefonsamtal under de senaste veckorna, men nu slipper han mig ett tag för nu är jag nöjd!

The downside i affären var ju förståss att C egentligen har satt köpstopp på höns och andra fjäderfän, så för dessa snuttarna var jag tvungen att offra mina skånska blommehönor. Några tårar föll minsann i söndags när de hämtades, men blommorna rullade iväg mot ett nytt liv med en mycket mysig barnfamilj och de kommer att fortsätta gå fritt som de är vana vid, så jag får vara nöjd där också.

Ja just det...köpstopp var det väl? Bara när det gäller mig tydligen. Vi hade ett stopp till efter Rolf i Kvarnby, och det var hos Eva i Vollsjö. Eva har typ tjugotusen höns, ankor och vaktlar, hon har JÄTTEFINA stall och lador att husera dem i så nu är hon det nya föremålet för min avundsjuka. Grattis, Eva. Full av kunskap är hon också, och minst lika trevlig som tjejen som jobbar på Seveneleven i Lund (hon är verkligen supertrevlig).

Vi åkte därifrån med de två myskankflickor som vi lovat stackars Dixie samt sex små vitbruna vaktlar. De värpte redan i lådan på vägen hem, bra köp! Nu bor de i voljären ihop med duvorna och det verkar funka finfint. En av duvorna, den jättekritvita som heter Ny-Albin, är helt begeistrad av de små liven, det är fint att se honom gå runt runt på voljärmarken efter vaktlarna. De tröttnar på förföljelsen rätt snabbt, då får han snabba små hack på benen. Han verkar inte bry sig så värst om det.

Dolly. Dixies nya fru. Fru nr 2, Diva, skymtar i bakgrunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar