måndag 10 september 2012

Korvvagn. Hönsvagn. Hönskorv?

Ibland undrar jag förstrött om det hade varit värt att säga upp mig från jobbet och starta 4H-gård istället. Puttra runt lite och låta förståndshandikappade förskoleklasser klappa hönsen och mocka bajs, soft liv tycks det. Skaffar vi en gris och ett par getter är saken biff ju.

För nog djur har vi annars, tror ni inte att jäkla Dumbo var på smällen efter hennes två veckor i frihet. Båda kaninflickorna nedkom med hela gäng bäbisar, Dumbo fick åtta och Fluffy fick sex. Dumbo är en helt useless mamma och fyra av hennes bäbisar har dött eftersom hon inte fattat att om en liten kaninplutt råkar kravla ut ur det där pälsiga mysiga boet måste man STOPPA TILLBAKS DEN och STOPPA OM DEN igen, pucko. Fluffy har lyckats bättre. Hennes överlevde allihop och Fluffsan själv har blivit riktigt trevlig i processen, nu kan man nästa klappa henne utan att hon bits.

För övrigt har vi kört land och rike runt och hämtat rexkaniner till vårt nya sidoprojekt, en supersnygg hane som heter Jesus (uttalas "Che-sus" som på spanska) fast egentligen heter han Vita Villans Cirrus och en snygg prickig flicka som snackar oavbrutet och heter Lollo (INTE mitt namnförslag, hade jag fått som jag ville hade hon hetat Dolly Parton) fast hon egentligen heter Stengårdens Fagus Sylvatica. Kaniner med stamtavla, värsta fancy.

Utöver det har vi byggt vinterburar till ALLA kaninerna inklusive jätteväduren Bullet (vi gjorde nästan slut typ tolv gånger i processen) och släpat hem en f.d. korvvagn som hönsen ska bo i i vinter. Den är SKITSNYGG. Träpanel och allting. Bilder följer när jag orkat mig ut i morgondimman.

Hönsen har utökats med fem halvvuxna blommekycklingar, två höns som förmodligen är nån form av isbarkorsning (grönvärpare yey!) och en silkeshöna. Cs kollega måste flytta ifrån sin gård och ville att vi skulle överta hennes favvishöna, den lilla silkan, och SJÄLVKLART slutade det med åtta nya hönor i den redan ganska överfulla hönsgården. Tur att vi har en korvvagn.

Korvvagnen köpte vi för övrigt på Josefs Bildemontering, och Josef himself visade sig vara en själsfrände i det att han hade en liten hönsgård bakom skrotupplaget där det gick ett gäng kochiner och pickade i gruset samt två duvslag. Han visade oss duvungarna, tog fram dem stolt och pussade på dem, och sen öppnade han en skrotbil, plockade upp en liten vit duva som satt helt själv därinne och gav mig den.
"Dom andra, dom slå på honom. Dom slå på honom micket, du få honom. Okej?" sa Josef.

Jag höll den mobbade duvan i händerna hela vägen hem. Han fick heta Albin. C och jag byggde en jättefin holk till honom och bestämde att hönsgården ändå är för liten för hönsen och förresten går de ju fritt på gården så vad ska vi med en hönsgård till så den kan ju vara en voljär istället. 

Två timmar senare hade Albin rymt och har inte setts till igen. Jag ringde Josef, han har inte flugit tillbaks heller. Men Josef har duvungar som är flyttklara om två veckor...

För övrigt rymde Bullet ur sin bur i morse och härskar nu i trädgården som en stor tjock diktator och jag vågar knappt gå ut. 
Hon gillar INTE mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar